Winteroverzicht 2011-2012

Is de fakkeloverdracht bij Duffel A.C. op komst? De spurters en kampers zijn op weg de evenknie te worden van de afstandslopers (crossers).
Nieuwkomer, scholier Jens Goovaerts maakte duidelijk gebruik van de betere trainingsmogelijkheden (en trainer, Miel Van den Bosch) in Duffel en werd zowel Provinciaal, Vlaams als Belgisch kampioen en verbeterde ook nog met een worp van 16m23 het provinciaal indoorrecord. Het belooft de komende zomer een recordfestival te worden want hij verbeterde ook al 2 outdoor clubrecords (kogel en discus).
Ook een prachtwinter van de sprintersgroep (en trainers Jelle Van Bogaert en Tom Schippers), met de verrassende Belgische titel van Ine Hugaerts op de 400m scholieren. Ook knappe prestaties van Pieterjan Peetermans (60m, 200m en verspringen). De goede sfeer in de groep is zéker een pluspunt.

De voorbije winter werden 14 indoor en 2 outdoor clubrecords verbeterd.

Bij onze crossers (groten) hebben wij geen absolute blikvanger meer. Globaal goede uitslagen op het B.K. van het senioren mannenteam met een 2de plaats bij de interclub (Kjell De Hondt, Sanne Torfs en Dieter Vanstreels) en winst op het P.K. maar dan met 3 anderen (Jente Joly, Stein Van Es en Jonathan Van Winkel), wat eigenlijk bewijst dat er toch nog potentieel is.

Wie op een goed crossseizoen (maar geen goed indoor) kan terugblikken is Maarten Mortelmans, die 8ste werd op het B.K. korte cross. Hij heeft zeker een stap vooruit gezet en het is een beloning voor zijn inzet.

Bij onze jeugd zit dan de zegekoning: 1ste jaars miniem Tim Van de Velde met 7 overwinningen en ook nog een 3de plaats op het B.K. Benjamin Emma Vandeghinste behaalde 5 overwinningen.
Deze winter kwam ook 2de jaars miniem Aline Delbaen verrassend voor de dag met een prov. titel.
Met enige fierheid kan ik ook melden dat er bij Duffel A.C. een goede opvang is voor atleten die niet zijn zoals iedereen en ook aan bod komen: Mitchel Van der Steen, na omzwervingen bij diverse clubs, heeft dankzij trainer Marc Nevens (en dat was niet altijd gemakkelijk) heel wat vooruitgang gemaakt en zo is ook Robin Muys in goeden doen bij trainster Karine Wilms.

In clubverband waren er 3 succesvolle DUBBELDEKKER verplaatsingen naar Tilburg, Wallenloop en Jeugddag Gent.
Duffel A.C. zond ook beloftevolle jongeren naar de crossen van Soest en Diekirch. De 59° G.P. van Duffel telde 747 aankomsten en 111 Duffelse atleten namen deel. 6 plaatselijke overwinningen werden genoteerd en Kjell De Hondt won de korte cross!

In het totaal werden 29 crossoverwinningen behaald. Goes niet meegerekend

Clubleven: Nieuwjaarstraining met ontbijt aangeboden door onze erevoorzitter Robert Andries.
Etentje vrijwilligers: door de felle sneeuwval en gevaarlijke wegen hadden wij een mindere opkomst, maar diegenen die er wel waren hebben het hun laten smaken.
Sporttrofee gemeente Duffel: 2 maal in de prijzen! Arno Nackaerts, als beste bij de jeugd en Duffel A.C. als club.

Overzicht zomerseizoen 2012

Het voorbije zomerseizoen zijn zowel de werpers als spurters op het voorplan getreden en verdrongen de afstandslopers naar de achtergrond.

Scholier Jens Goovaerts met 3 provinciale, 2 Vlaamse, 1 Belgische titel en 12 clubrecordverbeteringen! Als wij zijn winteruitslagen erbij nemen is hij zeker onze “nr 1” van 2012!
Speerwerper Vincent Van den Bosch haalde het podium (3de) op het B.K. alle categ. Ondanks de vele ongemakken. Inmiddels heeft hij Duffel verlaten. Zijn trainingsmakker Hans Meeus, die zilver haalde op het B.K. beloften komt daarmee wat in de kou te staan.

Sprintersgroep

Na een succesvolle winter kregen wij ook globaal goede prestaties.
Juniore Jolien Leemans behaalde zilver bij het verspringen en brons op de 100m op het B.K. Zij was ook goed voor 11 clubrecordverbeteringen. Zij herpakte zich na de breuk met “toptrainer” Michel Boels.
Scholiere Ine Hugaerts behaalde zilver op het B.K. 400m met een sterk p.r. er bovenop. Zij maakte heel wat vooruitgang!
Scholiere Laura De Launoit haalde de finale van de 400m en bewees daarmee dat inzet beloond wordt.
Ook de aflossingsploegen deden het meer dan behoorlijk en onze spurttrainers Jelle en Tom zijn daar fier op. Trouwens heel de spurtersgroep is gemotiveerd en dat belooft voor de toekomst.

Afstandslopen

Moeilijke tijden voor de trainers. De voorbije zomer was het niet anders. Gelukkig zijn er enkele sterkhouders:
Dieter Vanstreels liep p.r’s op 3000, 5000, 10.000m en ook een goede halve marathon.
Kjell De Hondt werd Vlaams kampioen maar raakte nadien op de sukkel, verhuisde naar Leuven en DCLA.
En er is ook Maarten Mortelmans, die na een goede winter ook een goede zomer had.
Onze berglopers Jente Joly en Sanne Torfs haalden het W.K. en zorgden voor een onuitgegeven story bij het Trial lopen. Wellicht het laatste wapenfeit van de Sanne, die aankondigde dat hij geen “topsport” meer doet. Wij zijn benieuwd.
Bij onze jongeren is er nog werk aan de winkel, alhoewel er toch lichtpunten zijn. Marc Nevens herschikte zijn groep en dat moet resultaten opleveren en er zijn ook de nieuwkomers van Jozef Kahan.

Duffel AC mag terecht fier zijn op de jeugdwerking. Wij kregen ook het gouden label van de VAL. In en rond Duffel lovende woorden over ons jeugdbeleid. Na de OS hebben wij een invasie gekregen van de allerjongsten zodat jeugdcoördinator en de jeugdtrainers de handen vol hadden om alles in goede banen te leiden.

Wij zijn op zoek naar een jeugdtrainer voor de benjamins, alsook begeleiders voor de trainingen en wedstrijden.

Blikvangers van de voorbije zomer waren de benj. meisjes die, zowel de 4×60 als de 3×600
wonnen op het P.K.!

Jaaroverzicht 2011-2012

E.K.: alleen de coach in de selectie
W.K. berglopen: Jente Joly en Sanne Torfs

29 crossoverwinningen werden behaald
P.K.: 1 individueel, 2 interclubs

14 clubrecord verbeteringen
B.K.: 2
Vl.K.: 1
P.K.: 1

43 clubrecord verbeteringen
B.K.: 1 individueel
Vl.K.: 3
P.K.: 15 individueel, 4 aflossingen

Onze inrichtingen 2011-2012
  • 6/11 59° G.P. van Duffel veldlopen met 6 plaatselijke overwinningen
  • 17/3 Jeugdolympiade met bevredigende opkomst, iedereen behaalt brons
  • 21/4 Beker van Vlaanderen pup. en min. meisjes, ze eindigden 6de
  • 1/5 Antwerps jeugdcriterium – Jan Borremansmeeting met 960 prestaties
  • 13/5 Beker van Vlaanderen mannen 9de, met de hakken over de sloot
  • 16/5 SVS scholenmeeting met mindere opkomst (250)
  • 17/5 de Fun happening had deze keer het weer mee en Koen Leemans en Ilse Wilms en hun medewerkers zorgden weer voor lekkere pannenkoeken (100 deelnemers)
  • 15/8 Duffelse natuurloop een KWB-DUFF samenwerking, maar te weinig Duffelse atleten (tropische hitte) aan de start. Best in de toekomst een andere datum en later startuur
  • 22/9 de scholencross had een massa belangstelling zodat het drummen werd aan de start en aankomst (444 aankomsten). In de namiddag had de eerste steenlegging van de sporthal plaats met een receptie, verzorgd door onze club
  • De schoolsportdagen van Regina Pacis Hove, St. Norbertus, GTID en GBS Lint werden door de scholen geapprecieerd. Olympische week van Ter Elst Clubleven 2011-2012
  • 1/1 Nieuwjaarstraining met 28 aanwezigen, gesponsord door onze Erevoorzitter Robert Andries
  • 3/2 etentje, aangeboden aan onze medewerkers bij sponsor Van den Bogaert. Sneeuwval zorgde voor verkeersellende
  • 7/4 dag der atleten: tijdens de werkdag van onze club komen 30 leden opdagen. Een 2de schilderdag volgde in september.
  • 15/4 start to run sessie, gegeven door jogbegeleidster Chantal Vertommen met slechts 8 deelnemers
  • 2 Grabbelpassen (juli en augustus) met minder opkomst dan de voorbije jaren
  • 3 dubbeldek verplaatsingen: 26/11 Tilburg, 7/1 Goes en 24/3 Gent, busverplaatsingen naar Ieper 5/5, beker van Vlaanderen cad. en schol. meisjes (8ste) en bezoek aan de stad
  • 6/10 het Clubfeest was het feest van de allerjongsten (180 aanwezigen)