Winteroverzicht 2016-2017

Indoor

Was het vorige winter vooral de sprintersgroep die succesvol was, deze maal was het kommer en kwel.  Jolien Leemans, regerende Belgisch kampioen verspringen, nam afscheid omdat haar studie geneeskunde (stages) niet meer te combineren viel met topsport.  Ook Laura De Launoit stopte voor dezelfde reden.  Ine Hugaerts en Eline Rombouts hadden allerlei ongemakken en moesten zich tevreden stellen met een provinciale titel.

Vlaamse indoor titel snelwandelen voor Liesbet De Smet en ook voor cadet Joke Liefooghe bij het kogelstoten en dat als 1ste jaars.

En er was ook het overstapje van Tim Van de Velde, die ook nog het Belgisch record scholieren 1500m  van Raf Wyns, dat 30 jaar stand hield, van de tabellen liep.
In totaal werden 8 clubrecord verbeteringen genoteerd waarvan 3 voor Joke Liefooghe en 3 voor Sofie Van de Velde.

Veldlopen

48 overwinningen in totaal!

Onze blikvangers: scholier. Tim Van de Velde had een vlekkeloze winter waar hij alles met “goud” afrondde.  Hij was dan ook onze “zegekoning” met 11 crossoverwinningen en eindwinnaar van de Crosscup.  Opmerkelijk is zijn 4de Belgische titels op rij.  10 jaar op rij winnaar bij de Warandecross van Tilburg en ook voor het 2de jaar op rij de Vlaamse indoortitel alle categorieën 1500m.  Hij is een graag geziene atleet en ligt goed in de markt bij de “bakvissen”.

Men zegt dat zij de kleine Van de Velde is, maar Tim is nog van een ander kaliber zegt Emma Vandeghinste, die ook de voorbije winter ongeslagen bleef en op het BK (1ste jaars cadetten) de tricoloretrui mocht aantrekken.  Tim en Emma zijn atleten van onze eigen jeugdopleiding.

Bij het veldlopen zijn vooral onze miniemen meisjes sterk voor de dag gekomen met interclub titels op het PK en BK.  Zilver was er in Wachtebeke ook voor Emma Vanhoeck.  Globaal goede uitslagen met niet minder dan 17 atleetjes bij de crosstrofee van het Provinciaal Comité.

Joren Rypens was dan weer succesvol bij de indoor (P.K. 60m min.).

Multigroep en werpers

Joke Liefooghe, Provinciaal en  Vlaams Kampioen was de “blikvanger”.  Ook veel atleten op training en nu met de komst van een speerwerp trainer nog meer mogelijkheden en dat zullen wij deze zomer al merken.

Clubleven
  • het overlijden van penningmeester Raymond Van Herck werd opgevangen door Luc Peeters (met dank hiervoor).  Luc was ook animator van een geslaagde Santa-training
  • trainster Griet Lauryssen verhuisde naar Nederland en wij zijn er in geslaagd dit op te vangen met nieuwe trainers.  Een dikke merci aan Griet en het beste in haar nieuw leven
  • 3 autobus verplaatsingen. Naar de Warandecross in Tilburg, een écht crossfeest. Naar de Wallenloop, waar DUFF zowel buiten als in café Barendse de beste was. De Jeugddag was een super leuke dag.
  • het medewerkersfeest, op een nieuwe locatie, was weer prima.
  • onze medewerkers hadden het niet onder de markt bij one GP van Duffel veldlopen.  Stormwind zorgde voor extra werk (en schade)… maar de cross is kunnen doorgaan.
Sporttrofee van Duffel 2016

De sporttrofeeën min 18 jaar waren voor Aline Delbaen en Tim Van de Velde, die ook in Sint-Katelijne-Waver gelauwerd werd als “kei”.

De Duffelse Sporttrofee is aan herbronnen toe.  De successen van onze atleten werken blijkbaar stekelig bij sommige mensen.

Zomeroverzicht 2017

De absolute blikvanger was Tim Van de Velde met Belgische scholierenrecords en titels aan de lopende band. Tim had zich voorgenomen het stokoude record op de 2000m Steeple te verbeteren maar daar moesten we even op wachten. Ondertussen verpulverde hij al wel onverwachts het eveneens oeroude record 3000m van ene Raf Wyns (8:00:21) en vervolgens ook dit op de 1500m (3:44:21), goed voor een selectie voor het EK Junioren in Grosseto, Italië. Hij haalde daar de finale maar ging hierin ten onder in al het geweld. In volle examenperiode verbeterde hij zijn eigen record op de mijl (4:05:11) tijdens het voorprogramma van de Diamond League – Bislett Games in Oslo.

En dan toch nog het steeplerecord in Kapellen, met 5:43:52 zelfs een top 5 tijd op de wereldranglijst. Het toetje was dan weer het 1000m-record (2:24:34) op de Memorial. Tussendoor haalde hij ook nog eens eventjes brons op de 1500m tijdens het BK Alle Categorieën. Een bewijs dat hij klaar is voor de grote atletiek. Tim zorgde op het BK Aflossingen mee voor de titel op de 4x800m en bewees zo dat zijn clubmakkers, de Petersen-twins uit Goes en Jules Verbessem, op hem konden rekenen.

Ondertussen is hij ook populair en heeft een schare jeugdige supporters en facebook-aanhangers.

In de schaduw van Tim Van de Velde…

Een eerste Belgische titel op de piste voor cadet Emma Vandeghinste (1500m). Zij bleef ook ongeslagen in haar categorie en dat als 1ste jaars…

Op haar inmiddels gekende manier “á la Tim Van de Velde” liet ook zij de beste tijden optekenen. Gaat zij in 2018 degene worden die de recordtijden van Tinneke Boonen gaat verbeteren?

Ook knap werk van trainer Stein Van Es die een grote groep mindere goden en anderen kan motiveren om aan wedstrijden deel te nemen zoals het P.K. Aflossingen en de Ekiden. Hij verzorgt ook de rompstabilisatietrainingen.

Masters

Joachim Poortmans liep een heel snelle tijd op de marathon in Rotterdam en behaalde zilver bij de M40 halve marathon.

Ultraloper Geert Ceuppens: podiumplaats bij de 120km van Texel.

Jürgen Torfs won de Duffelse Trial.

Snelwandelaarster Liesbet De Smet nam als kersvers master deel aan het EK. Zij blijft maar podiumplaatsen verzamelen.

Spurtgroep

Met het wegvallen van Jolien Leemans (dokter in spe) is de groep toch “onthoofd”. De ganse groep had het moeilijk. Ine Hugaerts is er niet in geslaagd vooruitgang te boeken. Zij gaat nu studeren in Gent. Ook Eline Rombouts gaat geneeskunde studeren in Leuven.

Ondertussen hebben de trainers Tom Schippers en Jelle Van Bogaert die deze spurtgroep geleid hebben naar prachtige resultaten, remember de Belgische titel op de 4x200m, besloten ermee op te houden in Duffel. Een dikke merci is hierbij zeker op zijn plaats.

Multigroep

Het trainerskoppel Heidi Paesen en Sven Mariën hebben meer dan hun best gedaan om de groep in goede banen te leiden. Zij zorgden er voor dat er deelnemers waren op de kampioenschappen en dat de resultaten hoopvol zijn. Spijtig genoeg niet voldoende volgens sommigen die hun tenten elders opsloegen. Zij staan ook voor een uitdaging daar zij nu ook de spurtgroep erbij nemen en hopen dat iedereen regelmatig komt trainen… ook in de vakantieperiodes.

Miranda Van Roosenbroek zorgde ervoor dat de groep regelmatig trainde een ook aan wedstrijden deelnam. Chiara Le Clerq behaalde zowel op het Vlaams als op het Belgisch Kampioenschap discus een 4de plaats en dat is zeker een opsteker.

Koen Leemans neemt om privéredenen zowel als trainer én als bestuurslid ook afscheid van de club. Ook hier is voor de jarenlange tomeloze inzet een welgemeende dankuwel meer dan op zijn plaats.

Het afspringen van de onderhandelingen en bijgevolg het stopzetten van de samenwerking met onze speerwerptrainer Mark Van Mensel laat voor deze groep een grote leemte achter.

Jeugdwerking

Dank zij de onvoorwaardelijke inzet van onze jeugdtrainers werd onze jeugdwerking beloond met het Gouden Label van de VAL!!

Niet minder dan 50 jeugdatleetjes voldeden aan de voorwaarden voor onze Topper. In de eindrangschikking voor het Antwerps JeugdCriterium vinden we zelfs 30 Duffelse atleten terug.

Er werden 2 individuele titels behaald op het PK Outdoor met Elke De Dobbelaere (1000m) en Joren Rypens (150m). In ons eigenste Duffel behaalden we 3 PK Aflossingstitels met telkens een clubrecord er bovenop.

De deelname aan de Beker van Vlaanderen leverde dit jaar zeer nipt geen 4de finaleplaats op rij op.

Kortom een prachtige zomercampagne van onze jeugd maar enkele nieuwe jeugdtrainers zijn meer dan welkom.

Recreanten

De groep van Chantal Vertommen is een zeer hechte groep joggers.

Dr. Claire Sneyers en haar groep neemt nog af en toe deel aan wedstrijden.

Er is vraag naar opvang voor jonge recreanten. Er wordt gehoopt dit eerstdaags te kunnen invullen.

Jaaroverzicht 2016-2017

EK U20: Tim Van de Velde

Behaalde internationale titels

geen