Winteroverzicht 2020-2021

Overzicht winterseizoen dat er eigenlijk geen was.

Alleen onze elite atleet Tim Van de Velde kreeg startgelegenheid en kampte dan nog met ongemakken. Op het B.K. indoor 1500m pakte hij zilver maar op het B.K. cross haalde hij het einde niet en stopt zijn reeks achtereenvolgende Belgische titels.

Ook geen enkele jeugdwedstrijd, geen cross van Duffel en dat voor de 2de maal op rij. Onze trainingen moesten om de haverklap aangepast worden aan de soms niet-sport minnende covid maatregelen. Geen indoortrainingen en ook geen kleedkamers beschikbaar. Gelukkig hebben wij trainers (en atleten) die ons trouw bleven en een dikke merci verdienen. Op bestuursvlak ook al niet evident om te zorgen dat de club kan “overleven” in deze bizarre tijden.

Een minpunt waren de hangjongeren die rond onze blokhut en afdak rondhingen en hun afval achterlieten. Zij horen niet thuis op een sportcentrum.

En een covid zomerseizoen komt er aan en wij hopen dat de maatregelen, opgelegd door de overheid aan al onze atleten, de kans geven om te sporten en aan wedstrijden deel te nemen.

Eind maart overleed plotseling onze Erevoorzitter Robert Andries, een pionier, als wij hem zo mogen noemen (zie elders op de site).

Covid zomerseizoen 2021

Het werd een kort zomerseizoen. Met mondjesmaat mochten er terug atletiekwedstrijden ingericht worden. Eerst met beperkte “elite” atleten, vervolgens “micro” meetings waar ook  niet iedereen aan een startplaats geraakte. Vanaf augustus kwam er gelukkig verandering in.

Zoë Laureys werd de absolute BLIKVANGER in onze club (ook elders). Zij liet 16 clubrecord- verbeteringen noteren en bij haar eerste 400m horden verpulverde zij het B.R. scholieren. Haar debuut bij de Belgische ploeg U20 is ook niet onopgemerkt voorbijgegaan en maakte zij deel uit van het 4 x 400m team dat een stokoud Belgisch record van de tabellen liep.

Op de jaar bestenlijst U18 staat zij hoog genoteerd en dat belooft voor het EK U18 van 2022.

Wie van het zomerseizoen veel verwacht had was Tim Van de Velde maar moest met een kniekwetsuur lang aan de kant moest blijven. Maar slaagde zowaar een eerste Belgische titel 3000m steeple alle categ. te  behalen, alsook nog een toptijd 3000m te laten optekenen.

Liesbet De Smet zorgde dan weer voor een rits titels bij het snelwandelen dat op “sterven na dood” is.

Hoop op de toekomst zijn de uitslagen  van de cad. en schol. op het Belgisch kampioenschap (Zoë goud en Emma Vanhoeck zilver). Op het Vlaams 6 podiumplaatsen. 8 prov. titels en waar de 4 titels van Zoë en 2 van Roos Vanden Berghe (lang out wegens corona) opvielen.

Een prachtige avond voor onze 5 Duffelse atleten die mochten deelnemen aan het Youth voorprogramma van de Memorial.

Het toetje kwam er van het 4 x 800m scholieren meisjes kwartet die in de omgeving van “La Meuse” de Belgische titel behaalden en de chocolade medaille van de cadetten jongens was de aangename noot.

Onze jeugd beleefde moeilijke tijden en niet alleen op het atletiekveld. Trainingen moesten voor een lange tijd stilgelegd worden en hernemen in kleine groepjes was een must met dank aan onze jeugdtrainers.

Het Antwerps jeugdcriterium op een laag pitje en geen “Topper” bij gebrek aan wedstrijden.

Sportief werden 2 provinciale titels en ook 2 maal goud in Nijvel genoteerd.

Voor onze kangoeroes en benjamins werd een nieuwe wedstrijdvorm opgedrongen dat onthaald werd met gemengde gevoelens. Trouwens de jeugdcommissie van de VAL is niet populair en nu zeker niet met het nieuwe crossreglement.

Toekomst

Opmerkelijk intrede van atletiek.nu, voortaan het platform om in te schrijven voor wedstrijden. Hopelijk blijven wij gespaard in het atletiekjaar 2021-2022 van het covid spook en blijven we allemaal gezond.

Ook een oproep om onze vrijwilligersgroep te komen versterken!

Jaaroverzicht in cijfers outdoor

Selecties: EK U20 Zoë Laureys 4 x 400m met Belg. record

gouden medailles B.K. 4         Vlaams kamp. 1              Prov. Kamp. 10

aflossingen      1

Clubrecord verbeteringen: 25 waarvan 16 op naam van Zoë

Organisaties 2020-2021

Afgevoerd wegens covid maatregelen: G.P. van Duffel veldlopen, beker van Vlaanderen (dames alle cat.), Borremansmeeting, Moev scholenmeeting en ook onze Classic.

Wat ook een aderlating in de clubkas meebracht en dan spreken we nog niet over het wegvallen van sponsors.

In extremis dan toch nog: 2/10 na 2 jaar onderbreking terug scholencross met 310 aankomsten

15/10 oefencross voor de allerjongsten en kampioenenhulde met heel goede belangstelling

Het minpunt de vandalenstreken en hangjongeren op en rond de atletiekpiste.