Winteroverzicht 2013-2014

Geen winterse toestanden, alhoewel bakken regen de trainingen af en toe verstoorden.
Opnieuw een goede indoorcampagne met 20 clubrecordverbeteringen. Belgische titels voor onze junioren: Ine Hugaerts (400m) en Jens Goovaerts (kogel) met clubrecords er bovenop.
Een zoveelste Vlaamse titel voor snelwandelaarster Liesbet De Smet (ook zilver op het
B.K.).
Geen titel voor verspringster Jolien Leemans, wel 6m13 en 2 maal zilver op het B.K. (alle cat. en beloften), werd ook uitgeroepen tot “Sportvrouw 2013“ van de gemeente Duffel.
Voor het eerst werd er een prov. kamp. indoor ingericht voor de jeugd, zij het wel in de te kleine sportschuur te Hoboken, waar 3 provinciale titels werden behaald. Bij de “groten” (vanaf cadetten) te Gent werden 5 titels in de wacht gesleept.

Veldlopen

53 overwinningen werden de voorbije winter behaald.
Vooral onze jeugd stond zowat op alle crossen op het podium evenals de aflossingen.
Emma Vanhoeck werd “zegekoningin” met 10 overwinningen.
Onze pupillen meisjes werden Belgisch interclubkampioen. Niet minder dan 19 atleetjes plaatsten zich in de Top 10 ranking van het prov. comité. Maar voor het absolute hoogtepunt van het crossseizoen zorgde cadet Tim Van de Velde, die liep solo naar de Belgische titel.
Een zoete wraak nadat hij op het Vlaams kampioenschap onderuit werd gelopen.
Ook in Wachtebeke behaalden onze cadetten meisjes de interclubtitel met Aline Delbaen (4de) als gangmaakster (ook op training).
Bij het P.K. cross werden 4 titels behaals, 2 bij de jeugd en 2 bij de groten.
Scholier Laudon Liekens heeft een goede winter bevestigd met winst op het P.K., tot zijn eigen verwondering en heeft Topsportschool plannen.

Crosscup

Maarten Mortelmans eindigde 5de in de eindstand van de korte cross en moest uiteindelijk op het B.K. clubgenoot Brecht Bertels voorblijven om in de prijzen te vallen. Brecht heeft een goede wintercampagne achter de rug en dat zal te merken zijn de komende zomer. Onze beste vertegenwoordiger op de lange cross was ene “Maarten De Nys” en dat is toch opmerkelijk maar zeker verdienstelijk. Terug na klierkoorts behaalde Sara Vande Velde een 10de plaats op het B.K. (4de belofte).

Masters M 35+

Bij Manu Loverie bleef de teller op 9 overwinningen staan. Een kwetsuur speelde hem parten en kostte hem zeker de Vlaamse titel (2de). Nieuwkomer Jurgen Torfs is een aanwinst. Roy Van Son behaalde brons op het Nederlands kampioenschap.

ECCC

onze meisjes junioren, aangevuld met scholieren, reisden naar het Portugese Albufeira en namen deel als Belgische vertegenwoordiging aan het Europees kampioenschap voor clubs. Voor onze meisjes een hele belevenis met een 8ste plaats als resultaat. Ook werd een selectie uitgestuurd naar Soest en Diekirch.

62° GP van Duffel

9 plaatselijke overwinningen, maar te weinig deelnemers. Brecht Bertels wint de korte cross.

Clubleven

3 verplaatsingen met de autocar, vooral voor onze jeugd: Tilburg, Goes en de jeugddag te
Gent.

Vrijwilligers- medewerkersfeest: een 50-tal medewerkers kregen naar jaarlijkse gewoonte een etentje aangeboden (eind januari) bij onze sponsor “Onder de Toren” te Rumst.
Clubkledij: onverwacht werd de Runners service winkel in Duffel gesloten. Inmiddels werd onze clubuitrusting overgebracht naar onze sponsor Fietsenzaak Van de Velde (Katelijnse steenweg 53) waar men terecht kan voor clubsinglets enz. Runners service blijft wel shirtsponsor.

Plus- en minpunten

Sporthal: sinds 4 november hebben we 2 kleedkamers en een bergplaats ter beschikking (met dank aan Ludo Denis voor het inrichten). Het minpunt is dat alles stroef verliep met onnodige discussies met de sportfunctionaris.
Minpunt: is het afschaffen van de subsidies door de gemeente Duffel voor de aankoop van medailles en trofeeën voor de scholencross, Borremansmeeting en GP van Duffel veldlopen.
Pluspunt: Paul Van den Brande zorgt met zijn bouwbedrijf DeConstruct voor sponsoring om alzo de weggevallen subsidies te compenseren. Thanks

Zomeroverzicht 2014

Belgische titels
  • lopen: Tim Van de Velde (1500m steeple), Ine Hugaerts (400m juniors) en master Vladimir Tontchinski (10.000m M+45)
  • springen: Jolien Leemans (verspringen beloften)
  • werpen: Hans Meeus (speerwerpen beloften)
  • aflossingen: 4 x 800m junioren vrouwen
Jeugdwerking

van benj. tot en met min.
Het behalen van een finaleplaats bij de beker van Vlaanderen meisjes pup. en min. en een schitterende 5de plaats in de finale was het hoogtepunt. Maar er was ook nog veel meer! Niet minder dan 26 atleetjes bij de eindrekening van het Antwerps criterium en 49 bij onze toppers. En Laura Van den Brande neemt de fakkel over van mister clubrecord Jens
Goovaerts. Dus vanaf nu hebben we een “miss clubrecord”.
Een dikke proficiat voor allen die meewerken aan onze jeugdopleiding.

Jens Goovaerts kon wegens allerlei ongemakken geen verlengstuk aan zijn goede winterprestaties brengen. Wel was er de Belgische beloftentitel voor speerwerper Hans Meeus en dat met zijn allerlaatste worp in Moeskroen. Dat was dé beloning voor al de 2de plaatsen van de voorbije jaren.

Sprintersgroep

Met 2 absolute blikvangers en Belgische titels!
Verspringster Jolien Leemans behaalde de beloftentitel, maar vooral haar 6m17 ver mag gezien worden. Juniore Ine Hugaerts werd Belg. kampioene 400m en behaalde een finaleplaats op het B.K. alle categ. Zij bracht zowel de indoor als outdoor titel op haar naam.

Pieterjan Peetermans behaalde brons op het B.K. juniors verspringen.
Zowel de 4 x 100 als de 200m alle categ. werden in de wacht gesleept op het P.K.

Afstandslopen

Onze jonge steeplelopers zijn onze hoop in “bange dagen”. Eerstejaars cadet Tim Van de Velde verbaasde iedereen met zijn Belg. record en won zowel het P.K., Vlaams als Belgisch kampioenschap. Met de Belg. crosstitel er bovenop is hij de revelatie van 2014. Cadette Aline Delbaen moest zich tevreden stellen met 3 maal zilver op het P.K., Vlaams en Bel.
Kampioenschap, maar maakte grote vooruitgang zodat een Belg. titel er in de toekomst wel
zal komen.
Beide steeplelopers werden ook verkozen tot het sympathiekste atleten van Duffel AC. Master Vladimir Tontchinski verlengde zijn Belg. titel 10.000m M+45.

Aflossingen

Het Duffelse juniorenteam vrouwen, met Gaëtane Neyrinck, Anke Cammaert, Lisse Leemans en Viktorien Van Reeth, behaalde de Belg. 4 x 800m titel… en zorgde voor ambiance. Spijtig genoeg kwetste Lisse Leemans zich zwaar aan de knie bij het B.K. speerwerpen, met een operatie en een lange revalidatie als gevolg. Zij is zeker de pechvogel van het zomerseizoen.
Maar ook Emma Cuypers, Laudon Liekens en Brecht Bertels waren out.

Snelwandelen

2 x zilver voor Liesbet De Smet op het B.K.

Berglopen

W.K. selectie voor Jente Joly, maar het liep mis en hij hield er een helikoptervlucht aan over.

Afscheid

De naar Gent uitgeweken Maarten Mortelmans verlaat Duffel AC voor KAAG. Hij heeft jarenlang de Duffelse kleuren verdedigd en wij onthouden vooral zijn Belgische indoortitel 1500m beloften, zijn Vlaamse titel steeple en zijn top 5 plaatsen in de korte cross van de Crosscup.
Aan allen, die bijdroegen om het atletiekjaar 2013-2014 rond te krijgen een dikke Merci

Jaaroverzicht 2013-2014

Selecties

W.K.. berglopen: Jente Joly

53 crossoverwinningen werden behaald
P.K.: 4 individueel, 1 interclub
B.K.: 1 individueel – 2 interclubs

20 clubrecord verbeteringen
Vl.K.: 1
P.K.: 8

32 clubrecord verbeteringen
B.K.: 5 individueel
Vl.K.: 1
P.K.: 10 individueel, 3aflossingen

Onze inrichtingen 2013-2014
  • 17/11 61° G.P. van Duffel veldlopen met niet minder dan 9 plaatselijke overwinningen
  • 19/4 Beker van Vlaanderen meisjes met een finaleplaats als resultaat
  • 26/4 P.K. alle categ.: een vlekkeloze organisatie
  • 1/5 Jan Borremansmeeting – Antwerps jeugdcriterium met 65 Duffelse atleetjes
  • 14/5 SVS scholenmeeting
  • 29/5 Kidsday – fundag – familiedag en BBQ
  • 7/6 B-meeting: ondanks examenperiode goede bezetting
  • 16/8 Duffelse natuurloop een KWB-DUFF organisatie, met heel weinig Duffelseatleten aan de start. Evaluatie nodig.
  • 20/9 de 60° jubileum scholencross telde een 400-tal aankomsten
  • De schoolsportdagen: St. Norbertus (1ste middelbaar) en het GTID kon rekenen op de medewerking van Duffel AC vrijwilligers
CLUBLEVEN 2013-2014
  • 4 autobus verplaatsingen! Tilburg, een must voor de jeugd, de Wallenloop van Goes, de jeugddag van Gent en naar de finale van de beker van Vlaanderen in Oordegem
  • 20/12 La Santa training: met zelfs onze burgemeester op bezoek
  • 1/1 Nieuwjaarstraining: een 30-tal “moedigen” lopen het nieuwe jaar in, gesponsord door Ere voorzitter Robert Andries
  • 24/1 Duffel AC bood zijn medewerkers een etentje aan bij sponsor Van den Bogaert
  • 5/4 dag der atleten: onze jaarlijkse werkdag van onze club met meer dan 30 werkers
  • 11/4 Paasstage voor afstandslopers
  • 17/5 inhuldiging (Hondiuspark) loopomloop André Boonen
  • 1/08 omnisportkamp atletiek met Koen Leemans als medewerker
  • 12/9 testbatterij VAL voor onze jeugd
  • 8/10 oefencross voor onze allerjongsten
  • 11/10 clubfeest met een recordopkomst in den “Alcazar”
Wat brengt 2014-2015

Een club met bijna 400 leden in goede banen leiden is geen sinecure. Schiet dus niet op de pianisten. Kritiek mag, maar laat het dan opbouwend zijn.
Zij die wensen mee te werken aan het beleid zijn welkom; juryleden, medewerkers voor de organisaties en ook jeugdtrainers.
Vele clubs gaan met een bang gemoed 2015 in. Niet alleen de gewone burger moet inleveren, ook de clubs zullen niet gespaard blijven.
Bij Duffel AC is al jarenlang een “voorzichtig financieel” beleid zodat wij niet voor “verrassingen” komen te staan. Waar wij wel werk van moeten maken is het optimaliseren van onze inrichtingen.
De lidgelden van 2015 werden alleen verhoogd bij de wedstrijdatleten. De oorzaak is de inschrijvingsgelden aan P.C. en VAL die de pan uitrijzen om niet te spreken over de boetes.
Gelukkig kunnen wij ook rekenen op onze sponsorpool.

Inrichtingen:

Onze vaste inrichtingen blijven behouden: cross, Borremans meeting, B-meeting enz. Het P.K. cross op 1 februari komt er bij en dat moet een hoogtepunt worden. Ook het P.K. steeple zal in Duffel zijn.

Website:

Om onze webmaster Raymond Van Asch voor te zijn met de recente nieuwtjes moet je vlug zijn. Ook zijn “neutrale” visie is een pluspunt! Breng dan ook regelmatig een bezoekje aan onze www.duff.be. evenals de blogs van de coach, Ilse en Koen.
Een nieuwe website komt er aan en een assist webmaster ook. Ook een nieuwsbrief, gericht aan al onze leden, wordt opgemaakt.

Een woordje van dank aan onze sponsorpool:
VDE assist
Runners service – shirtreclame
Fietsen Van de Velde – Topper sponsor
Aannemingen Ludo Denis (duivel doet al)
Aannemingen Verelst
KBC – scholencross
Eethuis Van den Bogaert
VK Renovatie Koen Vets
Deconstruct (die voor de financiering van bekers en medailles zorgt,
vervanger gemeente)
Peeters-De Wachter – sponsor van onze Beker van Vlaanderen finalisten team
Onze crosssponsors: Boeynaems en de plaatselijke neringdoeners
Zeker dank aan de gemeente Duffel en sportraad! En aan al diegenen die mee voor het
prachtige atletiekjaar 2013-2014 zorgden.